Lerbäcks Teater i ständig utveckling!

20

feb

Namn: Johan och Jenny Gille. Familj: Barnen Hannes, Truls, Elvira och Hilda. Bor: Lerbäck. Yrke: Egen företagare och skådespelare. Utbildning: Jenny, Skara Skolscen och har även läst Teatervetenskap (Stockholms Universitet) och Konstvetenskap (Göteborgs universitet). Johan, Calle Flygare Teaterskola och Institutet för Högre TV-utbildning (regi). Intressen: Båtliv, resor och kulturupplevelser. Hemsida: www.lerbacksteater.se

”Vi kommer aldrig att tumma på kvaliteten”.

Jenny och Johan är två driftiga företagare som lyckats med det som kanske låter som en omöjlighet – att starta en teater mitt ute på landsbygden i Lerbäck! Faktum är att folk åker långväga för att se familjen Gilles föreställningar och de spelar alltid för fullt hus. Deras modiga och framgångsrika entreprenörskap lockade forskaren Caroline Wigren från Lunds universitet att följa Jenny och Johan i en vecka, för att försöka punktmarkera vad som gjort att de lyckats så bra. Den rapporten kan du läsa här:
http://www.landsbygdsnatverket.se/download/18.4ce6b987134138279518000662/1370172830746/Dok1+%28sparad+automatiskt%29.pdf

På en höjd bredvid Lerbäcks kyrka har de både en inomhus –och utomhusscen samt restaurangen. Tillsammans har de fyra barn som verkar ha fått sina föräldrars konstnärliga ådra och deltar i en del av föreställningarna. Har du aldrig varit där rekommenderar jag varmt att du bokar in dig på nästa föreställning!

Utomhusscenen
Lerbäcks teater, utomhusscenen. Här sätts barnföreställningarna upp på somrarna.

Hur träffades ni?
– Vi träffades på Astrid Lindgrens värld -96 där vi båda var skådespelare på somrarna. Vi gick faktiskt på samma gymnasium i Örebro (Karolinska) och var till och med i ett filmprojekt tillsammans, men lärde inte känna varandra då. Väl på plats i Vimmerby märkte vi snabbt att vi hade samma intressen; teater musik. Där startade allting.

Hur hamnade ni i Lerbäck?
– Vi bodde i en tvåa i Göteborg där vi var frilansande skådespelare och turnerade en hel del. Under sommarmånaderna arbetade vi på Astrid Lindgrens värld och testade då att bo på landet. Vi hyrde en del av ett hus på en hästgård och trivdes väldigt bra med den livsstilen. Familjen vi hyrde av var underbar och visade att du kan bo så oavsett vad du jobbar med. De inspirerade oss att hitta vårt eget hus och skapa det liv vi ville ha. 2001 fick vi vårt första barn Hannes och kände att vi ville ha närmare till föräldrarna. Vi började leta i områden runt Örebro i en 4-milsradie. Vi ville bo på landet men ändå i närheten av en stad. Lerbäck har ett sådant fantastiskt läge med bra kommunikationer. Riksväg 50 ligger ju strax bredvid och därifrån tar du dig snabbt dit du vill. Det tar knappt en halvtimme för oss in till Örebro. Dessutom ligger det mittemellan Göteborg och Stockholm där vi har många kompisar. För oss är det klockrent att bo den här sidan av kommunen. Huspriserna var ju tilltalande. Man kan säga att vi bytte vår tvåa i Göteborg mot ett stort hus med flyglar och vår teater!

Lerbäcks teater

Blev ni välkomnade?
– Det blev vi verkligen! Vi hade ju stort sett alla våra vänner och kontaktnät i Göteborg och kände ingen i trakten. Vi gillade ändå platsen väldigt mycket och tänkte att vi kan ju alltid flytta tillbaka om vi ångrar oss. Väl på plats kändes det helrätt och vi stormtrivdes. Det gick så fort att skapa ett nytt kontaktnät och vänner. Vi var väldigt nyfikna på bygdens historia och hembygdsföreningen välkomnade oss med öppna armar. Vi började dessutom umgås med våra tidigare vänner mer än tidigare. Den effekten blev det. Vi hade ju helt plötsligt ett stort ställe där man kunde mötas och sova kvar.

Men hur kommer det sig att ni startade en teater mitt ute på landsbygden?
– Vi kände att det var mycket resande och flyttande i vårt arbete och när man har barn kan det bli lite rörigt. När vårt andra barn föddes slutade vi på Astrid Lindgrens värld och satte upp föreställningen ”Rasmus på luffen” i vår trädgård, som ett test. Vi hade ju erfarenheten av barnteater och satsade på att göra sommarföreställningar i minst tre år. Första sommaren kom 5000 besökare. Det var långt över förväntan då vi hade hoppats på 3000, i bästa fall. Det blev 18 föreställningar vilket är helt otroligt då vi inte hade någon marknadsföringsbudget. Efter det frågade Lerbäcks hotell om vi kunde samarbeta och spela något hos dem. Då skrev vi den första deckargåtan. Det var en inspirerande och genuin miljö på hotellet, lite som att kliva in i ett 1800-tals hotell. Alla biljetter tog slut direkt innan föreställningen ens var skriven, ha ha! Vi fick faktiskt lägga till fyra föreställningar till de planerade åtta för att det var ett sådant tryck. Folk ringde och frågade och vi fortsatte med 24 föreställningar till på våren. Även då tog alla biljetter slut. Det utvecklades så snabbt och andra året hade vi 85 föreställningar.

Lerbäcks teater

Hur lyckades ni få dit så mycket folk utan marknadsföring?
– Första året hade vi bland annat ett bra samarbete med NA där vi fick en hel del redaktionell text. Även kommunen engagerade sig och bjöd barn från förskoleklass till årskurs 6 att komma och se våra sommarföreställningar. Det var ju även bra marknadsföring för bygden att vi fanns.

Hur hade ni råd att betala alla skådespelare vid starten?
– Alla skådespelare som deltog var kompisar från Astrid Lindgrens värld och andra projekt och dealen var att vi delade på intäkterna. Alla tyckte det lät bra. Vi sökte även produktionsbidrag hos landstinget och några stiftelser för att kunna investera i kläder och rekvisita. Efter några år blev vi helt oberoende av bidrag, men det var bra med stöd i starten. Tack vare att mina (Jennys) föräldrar hyrde en del av längan i huset fick vi lite extrapengar och de kom på somrarna och hjälpte till med barnen. Utan dem hade det inte gått.

Ert koncept är ju att servera mat under föreställningarna. Berätta lite om det! 
– Vi märkte ju redan på Lerbäcks hotell att konceptet teater, mat och dryck var oslagbart, därför fortsatte vi med det när vi bytte lokal. Vi satsade på helheten för att gästerna skulle få den bästa upplevelsen. Kvaliteten är fullkomligt avgörande och vi vill inte göra något halvdant.

Lerbäcks teater, restaurangen

Lerbäcks teater, restaurangen

Hur många anställda har ni?
– Från och med 2006 har vi kunnat leva på vår teater utan annan inkomst och har nu 8 fastanställda och många produktionsanställda. 2014 hade vi 50 olika personer anställda i omgångar.

Vad betyder Astrid Lindgren för er?
– Hon betyder så otroligt mycket på alla sätt. Hon är en del av vårt tankesätt. På Astrid Lindgrens värld blev vi inkörda i traditionen att vi ska vara trogna mot hennes berättelser. Vi kan inte tänka oss att framföra något som är över huvudet på barnen, ett tänk som även Astrid hade. Därför är det viktigt att historien vi berättar har verkliga komponenter som berör alla känslor. Barn kan inte relatera till hur det är att vara vuxen, men vuxna kan relatera till hur det är att vara barn. Det är en del av vår verksamhet som har präglat de andra föreställningarna med.

Vi har faktiskt fått väldigt fin respons och recensioner om att det är ovanligt att man satsar så stort i en uppsättning för barn. Det genomsyrar allt vi gör och vi gör allt för kvaliteten. Vi nöjer oss inte förrän vi tycker att allt är perfekt. Så vi har Astrid att tacka för väldigt mycket.

Lerbäcks teater, barnföreställning

Lerbäcks teater, utomhusscenen

Var hämtar ni inspiration ifrån?
– Vi reser väldigt mycket när vi får möjlighet och ser till att söka upp kulturupplevelser både i Sverige och utomlands. Hela familjen har det intresset och vi går på teater så ofta vi kan. Man får inte begränsa sig utan låta sig inspireras av en storslagen film eller egentligen vad som helst, och sedan översätta det till våra föreställningar. Även om de ekonomiska resurserna är helt annorlunda, så är kärnan i verksamheterna desamma. Det är sällan vi har känt ”tänk om vi hade 2 miljoner så att vi skulle kunna göra så här”. Vi anpassar det efter våra resurser. Det är en utmaning med konstnärliga val men också en möjlighet att etablera miljöer för att skapa något magiskt. Allt kan hända på scenen utan att göra några stora förändringar över huvud taget. Det ska kännas opretentiöst. Här hälsar alla skådisar gästerna välkomna och serverar även mat och dryck i pauserna. Man får en lite mer personlig relation och vi tror att det känns lite som att komma hem till oss.

Jenny, vilka är Johans bästa egenskaper?
– Dels är han enormt envis på ett positivt vis. Han löser problem och ger sig inte förrän det är klart. Han har fullt fokus både privat och på jobbet. Och dels är det att aldrig bangar på stora idéer. Hans inställning är att allt är möjligt.

Johan, vilka är Jennys bästa egenskaper?
– Hon är så bra på att ta ansvar och kunna vara den som styr upp när det börjar bli panik. Hon har det kompletterande lugnet som behövs i vårt samarbete. Jenny är perfektionist och bryr sig om detaljer. Hon kan sitta natt efter natt och sy på knappar, tapetsera eller vad som krävs för att allt ska bli perfekt och har en otroligt bra blick för det visuella. Det är alltid hon som har sista fingret med i spelet och ser vad som fattas. Jenny har designat hela teatern.

Johan & Jenny Gille

Har ni något motto?
– Det här att våga kasta sig ut och att inget är för stort eller för svårt, är nog vår grej. Vi bygger motton och framtidsvisioner tillsammans med våra anställda och närmaste vänner. Det krävs för att alla ska trivas och kunna prestera. De får mycket eget ansvar. Alla som jobbar här tar eget ansvar för sin egen utveckling. De utbildar sig själva och får vara skapande människor.

Ni har fyra barn, hur fungerar det ihop med att driva er verksamhet på kvällar och helger?
– Det funkar jättebra. Vi har ju förmånen att styra våra egna tider och är alltid i närheten tack vare att vi bor bredvid teatern. Det är klart att vi får strukturera upp våra arbetsuppgifter. Till exempel står vi inte på scenen alla gånger längre. Under vinterhalvåret delar vi på oss så att en är på teatern och en är hemma hos barnen. Barnen är dock väldigt delaktiga och oftast med oss när vi jobbar. De tycker det är vansinnigt roligt! Dessutom blir det lite som ett roligt läger för dem när alla skådespelare flyttar in med sina barn under somrarna.

Lerbäcks teater

Hur ser framtiden ut?
– Vi ser absolut en förändring inom de närmaste fem åren. Vi har utvecklas hela tiden sedan vi startade, och teatern har förändrats med oss. Vi brinner ju för det här och vi vill att det ska kännas nytt. Välbefinnande sätts i första rum. I början har man ett driv för att bygga upp, skapa och klara av. Nu vill vi sätta nya mål och vi har en ny, etablerad motor nu. Kvaliteten kommer vi dock aldrig att tumma på.

Har ni något smultronställe?
– Tjälvesta ängar. Vi älskar att åka dit på våren.
Vårt absoluta favoritställe är Norra Vätterns skärgård och på somrarna åker vi ut hela tiden med båten. Det finns inget bättre om man vill släppa alla tankar om jobbet.

—————————————————————————————————————————————

För er som är nyfikna på tomter i Lerbäck, klicka här