40 hälsoinspiratörer och Motionskampen!

11

feb

Elin Källgren, vår härliga personalsekreterare på kommunens personalkontor.

Ett initiativ för hälsan.

Nu har Elin Källgren, personalsekreterare på kommunens personalkontor, dragit igång ett hälsoprojekt tillsammans med Ulrika Andersson som arbetar som coach på Arbetsmarknadsenheten, för att få kommunanställda att röra på sig mer. Toppen tycker jag! Varje arbetsgrupp har fått utse en hälsoinspiratör som ska peppa och inspirera sina kollegor att motionera mer. Detta för att främja den fysiska och psykiska hälsan för kommunanställda. I januari 2015 drog Elin och Ulrika även igång en intern tävling för kommunanställda, där personerna i arbetsgrupperna skriver ner hur ofta och hur länge de rör sig i veckan, den så kallade Motionskampen. Den grupp som skramlar ihop flest poäng vinner.

Hej Elin, vad är målet med projektet Hälsoinspiratörerna?
– Det här är ett projekt som har testats tidigare inom kommunen och det har funnits en efterfrågan om att återuppta arbetet med Hälsoinspiratörer. Tanken är att hälsoinspiratören på respektive arbetsplats ska inspirera och motivera medarbetare till ett långsiktigt hälsotänk, både den fysiska och psykiska hälsan. De skulle till exempel kunna planera gemensamma aktiviteter, både på arbetet och på fritiden, för att även skapa gemenskap i arbetsgruppen. Hälsoinspiratören fungerar som länken mellan medarbetarna och chefen i och med hälsoarbetet på arbetsplatsen.

Tror du det kommer ge det resultat du eftersträvar?
– Med tanke på det engagemang som finns ute på arbetsplatserna och den feedback jag fått från hälsoinspiratörerna så tror jag att det arbete vi gjort hittills påverkat medarbetarna positivt i det långsiktiga hälsotänket. Det är ju precis påbörjat och jag vill vara tydlig med att detta inte är för att skapa en stress kring fysisk prestation, utan att inspirera och motivera folk att ta ansvar för sin hälsa! Många förknippar hälsa med träning, men hälsa består av så många olika delar, till exempel; sömn, kost, motion, återhämtning, mental träning och positivt tänkande. Alla befinner sig på olika nivåer och vi har olika kunskap om dessa områden. Det gäller helt enkelt att hitta sin nivå och inte sätta ribban för högt direkt. Jag är optimistisk till att fortsätta arbetet!

Berätta om motionskampen!
– Tanken är att man dels ska motionera för sin egen skull, men samtidigt samla ihop poäng till arbetslaget. Helst vill vi ju att man största möjliga mån ska samla poäng med sina kollegor, t ex gemensam promenad på lunchen. För varje sammanhängande 10 minuters motionspass får du 1 poäng. Utövar du aktiviteten tillsammans med en arbetskompis (på arbetsplatsen) får du ett halvt poäng extra för varje 10 minuters-pass. Är ni flera kollegor dubblar ni poängen. Ett fint pris till arbetsplatsen utlovas och även några individuella priser!

Vad har du för tips till dem som vill komma igång med vardagsmotionen?
– Jag tror det bästa är att inte gå ut för hårt i början och se varje förändring, stor som liten, som en vinst. Visste du till exempel att en promenad om dagen ger bättre kondition, minskar stress, ger bättre sömn och påverkar humöret positivt? Flera fördelar i en enda aktivitet med andra ord! Man ska inte tänka quick-fix utan tänka på den livslånga hälsan. Alla kan inte göra allt, men alla kan göra någonting!

——————————————————————————————————————————————-

Kan inte ni läsare, privatpersoner och företagare, att dra igång en liknande tävling på jobbet eller kanske inom familjen/släkten. Skicka gärna in bilder och beskriv aktiviteten så jag kan visa och ge våra 40 hälsoinspiratörer tips och inspiration att föra vidare? Det kan komma att hamna på bloggen.

Heja heja!

Träning
Mina träningsskor står parkerade på kontorsgolvet i förhoppning om att få bli använda lite oftare.