Äventyr på hemmaplan – Mariedammsleden

jul

I sommar kommer turistinformationens personal finnas med och göra gästblogginlägg med tips om guldkorn runt om i Askersunds kommun. Den här gången tipsar Anna Hallan om Mariedammsleden.

Jag har bott i Askersund i hela mitt liv men upptäckte förra året att jag inte är speciellt bevandrad i kommunen. I och runt om Askersund finns ju flera fina vandringsleder och naturreservat. Därför bestämde jag mig i år för att försöka gå så många av dessa vandringsleder som möjligt.

Den andra leden jag gick blev Mariedammsleden, som går genom Runsala naturreservat och utgår från Mariedamms masugn. Vandringsledens längd går att anpassa, dels kan man välja att gå en kortare slinga på 4 km, dels gå hela på 9 km. Jag gick hela slingan på 9 km. Leden korsar bilvägar ett par gånger och är utmärkt med orangea markeringar så att man lätt hittar rätt.

För att ta sig till leden från Askersund kan man åka riksväg 50 i riktning mot Motala, sedan svänga av till vänster mot Sänna/ Zinkgruvan. Åka genom Zinkgruvan, förbi Isåsen och fortsätta i riktning mot Mariedamm, precis innan man kommer till byn finns det en skylt till vänster till masugnen och leden, och en parkering. Parkeringen utgår man ifrån, vid parkeringen finns toalett.

På Visit Askersund finns en ledbeskrivning med information om intressanta platser längst leden. Bland annat går man förbi flera gruvhål och den stora eken i Runsala naturreservat. Man utgår som sagt från parkeringen, därifrån går man upp för en backe till höger, ledens start är in på en skogsstig. Inte långt från ledens start finns möjlighet att svänga av till en mindre stig som tar en till två fornlämningar, detta markeras även med en skylt. När man sett dessa går man stigen tillbaka och fortsätter på leden. Ytterligare lite längre fram finns möjlighet att svänga av från slingan på 9 km och istället gå 4 km, även detta är skyltat.

Leden är lätt kuperad men inte speciellt krävande. Man går på skogsstigar eller ängar samt korsar då och då mindre bilvägar. När man går slingan på 9 km korsar man Solberga äng. På ängen finns det även en rastplats med bord och en härlig utsikt. Ängen är en del av Runsala naturreservat och strax efter ängen går man genom Runsala ravin som förmodligen skapats av en smältvattenström under istidens slut, där finns flera sällsynta växter. Efter ravinen kommer man till Runsala ek, en mycket gammal och stor ek, det krävs flera personer för att komma runt den. Vid eken finns en rastplats med bord. Runt eken och rastplatsen finns rester av hus och skyltar som berättar om de som tidigare bott där. När man fortsätter på leden korsar man en mindre bilväg, där finns även parkering och information om naturreservatet, om man bara vill uppleva Runsala naturreservat.

Vidare på leden går man förbi flera gamla torp och sedan kommer man in till det gamla gruvområdet. Där finns flera vattenfyllda gruvhål och informationsskyltar om gruvornas drift. I gruvområdet vid Ängadammen finns även en bänk att pausa vid. Sedan korsar man en bilväg, dit kommer man om man vikt av för att gå den korta slingan på 4 km. Då leden går över Trehörningssjön finns det där möjlighet att gå en torrare väg genom skogen om man inte vill gå över stenbron, detta är markerat med en skylt. Väljer man att gå över stenbron går man förbi en trevlig rastplats med vindskydd och eldplats. Stenbron anlades 1920 och består av lösa stenar i vattnet. Tänk på att vara gå försiktigt över bron.

Efter stenbron går man blandat på skogsstig och äng. I slutet av leden kommer man fram till den gamla masugnen där man kan läsa om gruvdriften i området. Man har nu kommit tillbaka till parkeringen där det finns flera bord och bänkar att sitta på samt en grillplats.

Jag gick slingan som är cirka 9 km och det tog mig lite mer än 3 timmar att gå, fikapaus är inte medräknad.  Leden är som sagt lätt kuperad men inte krävande. Leden går på olika underlag: skogsstig, mindre bilväg, ängar och stenbro. Bitvis går man vid vatten, bitvis på mysiga ängar, bitvis i djupa skogar. Längst leden får man en perfekt blandning av natur och historia. Jag rekommenderar leden för de som vill gå en längre led, se lite av områdets historia längst leden samt vill gå på olika underlag.

Om man, som jag, vill uppleva fler av Askersunds vandringsleder och naturreservat finns mer information på Visit Askersund, där finns dessutom en krysslista med kommunens olika leder.