Skola – Näringsliv , Arbetsmarknadskunskap

18

dec

Nu är det snart äntligen jullov för alla barn som går i skolan!

Tänkte berätta om en riktigt intressant och rolig förmiddag som jag fick vara med på nu i december.

Jag fick äran att besöka klass 9A och 9B på Sjöängsskolan när Joakim Hermansson från Handelskammaren var där och höll i lektionen ”Arbetsmarknadskunskap i skolan”. Denna dag var även företagaren Jonas Gylling, ägare av Silkflower med på lektionerna.

AMKVad är då detta? Jo, Handelskammaren har som mål att under tre år träffa 20 000 elever i åk 7-9 för att prata om vad som är viktigt när eleverna söker jobb i framtiden. Detta genomförs i samarbete mellan skola, handelskammaren, kommunen och näringslivet – allt för att ge inspiration och en intresseväckare för eleverna vad arbetsmarknaden söker och hur de faktiskt kan använda sina meriter som de har eller behöver skaffa sig på bästa sätt!

 

klass klassrum

Vad händer på lektionen? Hela klassen får vara med och agera, fundera och svara på frågor utifrån olika frågeställningar…. Nedan är ett axplock av frågor och svar som dök upp:

  • Varför går man till jobbet?

Eleverna funderar en stund och kommer fram till att de flesta vill tjäna pengar, utvecklas, göra något meningsfullt och det är även socialt.

 

  • Varför betalar man skatt?

Usch är första reaktionen… Någon svarar – Dom tar mina pengar men det går till något bra! Ett resonemang förs och vi kommer fram till att dessa bra saker är bland annat skola, vård, kommunikation, vägar m.m. När Joakim sedan berättar att det kostar ca 100.000kr per elev och år att gå i skolan är de flesta överens om att – Oj, vad mycket vi får!

 

  • Vad händer om alla väljer att inte gå till jobbet?

Alla är snabbt överens om att det skulle bli kaos!

 

  • Nyligen har eleverna varit ute på prao, var kan man jobba i Askersund?

Zinkgruvan, bygg, lantbruk, ICA, Coop, Netto, försvarsmakten, blomsterbutik är några av alternativen som dyker upp. Några tycker att praon inte alls var så rolig men då tar Joakim upp hur viktigt det är att våga säga JA och faktiskt prova! Sen kan man utvärdera och se att det här kommer jag aldrig mer att jobba med eller så hittar man yrket för mig! – Sant, då behöver man inte plugga till något man inte vill bli reflekterar en av eleverna!

 

  • Hur är konkurrensen på arbetsmarknaden, hur skaffar man sig konkurrensfördelar för att få drömjobbet?

Idag finns det 70.000st lediga jobb , och 350.000st arbetslösa, varför är det så? –Flera av eleverna ropar engagerat rakt ut men varför kan dom inte bara få jobben? Jo, det finns en matchningsproblematik dvs saknar rätt utbildning. Efter ett stunds resonemang runt begreppet inser många att Oj- det gäller att välja rätt utbildning!

whiteborad

 

Lektionen bygger därefter på de fyra grundbultar för att skaffa sig konkurrensfördelar, Joakim guidar eleverna för att ge tips och råd:

Rätt utbildning

Var kan man jobba om man är under 18 år och vill jobba heltid? Det är inte så bra att hoppa av skolan så tidigt då det krävs att man fyllt 18 år utifrån lagar m.m. Eleverna i båda klasserna föreslår Mc Donalds, det är många unga som jobbar där… Är det då lätt eller svårt att få jobb på Mc Donalds? Visste du att förra året sökte 40.000st jobb på Mc Donalds och det fanns 3500st tjänster- ganska stor konkurrens med andra ord!

Vilka egenskaper är viktiga för att få jobb på Mc Donalds då? Här får alla elever göra en gruppövning under 1 min där de funderar ut tre förmågor som är viktigast!

  • Prata med människor
  • Plikttrogen
  • Tid
  • Trevlig
  • Hygienisk
  • Positiv
  • Effektiv
  • Glad
  • Drivkraft
  • Under press
  • Följa instruktioner
  • Hjälpsam/Serviceinriktad

Schysst attityd

Om du då uppfyller flera av förmågorna ovan vilken attityd förväntar arbetsplatsen av dig? Jo en schysst attityd är A och O och här kan det bli extra viktigt att kunna ha en referensperson. Vem kan du då använda som referensperson, har du tänkt på att du kan använda din lärare, din tränare osv.
Erfarenhet

Hur kan man använda sina tidigare erfarenheter på ett bra sätt? Jo beskriv din erfarenhet mer utförligt! Vad har jag lärt mig av mina olika intressen?

Tänk på att använda ditt fritidsintresse som erfarenhet. Exempelvis om du spelar innebandy är du duktig på att samarbeta, passa tid och tar ansvar för din utrustning. Du kanske även är väldigt målinriktad och dessutom kanske du har en tränare som kan gå i god för detta.

Gillar du att spela dataspel är du duktig på att planera och ha en strategi, du jobbar dessutom hela tiden med att kommunicera på avancerad engelska med andra.

Har du ex en egen häst kanske du är prestigelös – ta tag i det som måste göras, visar mod, kan ta ansvar och van att anpassa dig

Gillar du att fika med dina kompisar , då har du kanske projektledaregensakper – är det du som organiserar att ni verkligen ses och att det blir av? Du är även mycket social och gillar att träffa och samarbeta med andra människor.
Söka information

För att kunna veta vilket ditt drömjobb är i framtiden är det viktigt att söka information. Var finns jobben, vilken utbildning krävs, är det lätt eller svårt att få jobb?

Yrken som eleverna vill bli:

Byggkonstruktör

Ingenjör

Ekonom

Designer

Veterinär

Astronom

Psykolog

Snickare

Egenföretagare

Basketproffs

Bilmekaniker

Frisör

Författare

Grävmaskinist

Sömmerska

Läkare

Lärare

Sjuksköterska

Pilot

Undervattensvetsare

Advokat/jurist

Djurskötare

Butiksbiträde

Youtuber

Lastbilschaufför

Ornitolog

Polis

Brandman

Artist

 

 

Listan på önskemål om yrken kan göras lång… Vad skiljer då dessa yrken ifrån varandra? Hur lång utbildning krävs för att få ett jobb inom detta? Är det lätt eller svårt att få jobb? Räcker det med gymnasieutbildning eller kräver yrket en universitetsexamen? Vilka arbetstider tror ni kommer gälla? Är jobbet socialt eller arbetar du mycket själv?

Många frågor om drömjobben kan du vända och vrida på hur mycket som helst men alla är helt överens om vid lektionens slut – Det är viktigt att ta reda på vad som förväntas för att hitta något du verkligen tycker om att arbeta med!

 

Jag, eleverna , lärarna, studie- och yrkesvägledare Ann-Christin och vår företagsgäst Jonas var helt överens om att detta var en fantastiskt inspirerande och lärorik lektion!!!

 

joakim-och-jonasAMK-alla

Vill du vara med som företagare på någon lektion som stöd och svara på några frågor löpande under lektionen är du välkommen att ta kontakt med mig. Det är jättevärdefullt om du vill vara med för att kunna ge ytterligare ”verklighetsförankring” i ämnet. Du behöver inte förbereda något särkskilt själv utan det är Joakim som håller i lektionen och du kommer enbart finnas med under lektionen på en timme för att kunna svara på ett par frågor och delta i olika resonemang.. Just nu är det lektioner inplanerade både i januari och mars. Och som sagt- mycket lärorikt även för dig som deltagare! Vi tackar Jonas Gylling, Silkflower för ditt engagemang vid dessa två lektioner!

Bra och nyttigt projekt för att få en kontakt mellan skola och näringsliv! Nu önskar jag alla duktiga och engagerade elever en riktigt god jul, jag ser redan fram emot vårens lektioner!

//Sofia